Uanset hvad du tumler med, som gør
dig vred, har du mulighed for at gøre
noget ved det. Gå ind på
disse sider og brug det du har lyst
til. Brug historierne og giv dem videre.
Måske får du lyst til at
lave en ”tilgivelsesgruppe”
(I får det garanteret sjovt!)
Flere af mine nærmeste venner
har allerede købt Gerald G. Jampolskys
lille søde bog ”Tilgivelsens
væsen” (Borgen, udg.
År 2000).
Eller gør som jeg har gjort:
Søg på emnet ”Tilgivelse”
på www.google.dk
Til almindelig eftertanke har jeg valgt
at præsentere nogle tekster om
kristen intolerance og arabisk tolerance
og tilgivelse. Ingen religion har patent
på ”Tilgivelse”. Jeg
ser en opgave i overfor alle mennesker,
som er tilsluttet en religion, at gøre
dem opmærksom på hvad der
specielt i DERES religion kræver
at de tilgiver. (Jeg modtager meget
gerne referencer!)
Selv i Det Gamle Testamente, som er
kendt for Øje for Øje
– dogmet, er der jo en smuk historie
om Josef og hans brødre, hvor
Josef tilgiver sine brødre, at
de smed ham i brønden.
Bevægelse
for tilgivelse
Da jeg skrev den oprindelig tekst som
oplæg til Håndbog i Tilgivelse,
havde jeg den vilde ambition, at ville
være med til at starte en hel
bevægelse for tilgivelse. Jeg
har så senere glad fundet ud af,
at der faktisk findes noget af en bevægelse.
Spredt rundt omkring i verden er der
grupper og institutioner, som arbejder
med tilgivelse. Alle steder konkluderer
de, at tilgivelse er ren selvhealing.
Du vil møde nogle af disse grupper
ved at gennemgå de følgende
tekster. Der er masser af ligesindede
i mange forskellige institutioner, der
arbejder med fredsforskning og konfliktløsning.
Gennem Jan Øbergs hjemmeside
fandt jeg links til mange lignende hjemmesider
som denne. Der tales meget om et ”paradigmeskift”,
- jeg oversætter det til et skift
i overbevisning, et skift fra den overbevisning
at krig løser problemer, til
en overbevisning om at varig fred kun
kan skabes med fredelige midler.
Tilgive
det utilgivelige
Min gode ven, klovnelægen Bent
Eikard, stillede mig for over to år
siden spørgsmålet ”Hvordan
kan man tilgive det utilgivelige?”.
Det har jeg grublet en del over. Jeg
tror en del af svaret findes i historien
om Ahmed Abdullah, en palæstinensisk
skoleleder, som har tilgivet israelerne,
at de dræbte næsten hele
hans familie. (Se nærmere under
punkt 2.4.6/2.5.2
Men skal man da tilgive alt og alle?
Nej gu skal man ej!
Der er mange dummernikker, der skal
slåsses med! Her taler jeg om
fredelige midler............
Der er mange strejker, der skal strejkes!
Men ved at arbejde godt med tilgivelse
og forsoning, får man flere kræfter
til at slås, når der skal
slåsses…… MEN ENDEMÅLET
FOR ENHVER STRID BØR VÆRE,
AT DEN SKAL ENDE MED TILGIVELSE OG FORSONING.
Hvis man er nødt til at slås,
tror jeg på at det er bedre at
gøre det uden at være bebyrdet
af nid og nag, vrede og had….
Det strider mod enhver filosofisk kriger-kampteknik
at være forblændet af had.
Der kommer
altid noget godt ud af tilgivelse
Der kommer altid noget godt ud af tilgivelse.
Jeg har fra barns ben været fascineret
af fredskabelse. Mine største
helte i indianerromanerne, var de mænd
der skabte fred.
Satire kan være et godt første
skridt i retning af tilgivelse. Det
skriver jeg et lille afsnit om. Satire
får os til at more os over nogen
eller noget, vi ikke kan lide. Og hvem
kan hade nogen, man skrupgriner af?
Jeg ved slet ikke om jeg har ret i det
her. Men for mig personligt har satiren
i form af gadeteater og billedcollager
ofte været en sikkerhedsventil,
jeg har brugt for ikke at koge over.
Jeg startede mine egne erfaringer med
tilgivelsesprocesser med at fortælle
kvajehistorier og lave latteryoga. Siden
har jeg så gennemlevet en meget
dramatisk kærestesorg, hvad der
har bibragt mig en lidt dybere forståelse
for tilgivelsens væsen.
Jeg kan ikke sådan lige nedskive
min historie herom, men fortælle,
det kan jeg.
Historiefortæling
og tilgivelse
”Alle sorger kan bæres,
hvis de kan sættes ind i en fortælling
eller hvis man kan fortælle en
historie om dem”, sagde Karen
Blixen.
Jeg tror, at alle historiefortællere
på et eller andet plan oplever
noget healende ved at fortælle.
Ved at fortælle om sit liv får
man mere overblik over det. Jeg har
lige fået et link til en dygtig
underviser i terapeutisk livshistoriefortælling.
Det er Leif Zacho http://hjem.get2net.dk/zac
Herunder bringes ”den oprindelige
tekst” fra maj 2002. Jeg har fået
mange henvendelser vedrørende
tilgivelse på det personlige plan.
Men vedrørende ”tilgivelse
for fortidens synder” efterlyser
jeg stadig referencer, statistikker
etc om folkedrabene fra korstogene og
kolonitiden og frem til i dag. Ufredeligheden
i Verden er meget baseret på den
vold, som er udøvet af den vestlige
såkaldte civilisation. Magtforholdene
og de ufordelagtige handelsbetingelser
for den 3. verden har sine rødder
i de blodbad, der er udøvet mod
de ”primitive vilde”. Er
det ikke en sjov ting, at den koalition
som skal lære irakerne om det
vestlige demokratis velsignelser, fortrinsvis
består af de nationer i Verden,
som har de største folkedrab
bag sig?
Hvis du har hørt om en religion,
som er mere blodtørstig end den
kristne, så hører jeg gerne
fra dig…
En god
idé fødes…
Projekt Tilgivelse er noget jeg har
tænkt på siden efteråret
2001. Jeg har haft det op at vende igennem
noget e-mail brevveksling efter d. 11.
setember. Da så min gamle ven
mavedanserinden Ninna Holbek ber mig
om at stille op med cirkusbilen som
scene til en fredsdemonstration, som
hun alene kvinde har taget initiativ
til d. 5. oktober (I anledning af hævn-krigen
i Afganistan), så kunne jeg kun
sige ja. Samtidig ville jeg også
gerne holde en lille tale om mine egne
fredsideer.
Det blev en smuk aften d. 5. okt 2001
på Christiansborg Slotsplads.
Ca. 300 mødte op med lys og fakler.
Adskillige gamle venner. Mest glad blev
jeg for at se min gamle ven og cirkusmusiker
Bo Briks møde op med sin guitar
og sange. – Han er senere blevet
ret kendt fra ”Fredsvagten”
- Vi sang bl.a. John Lennons ”Imagine”.
Der var mange taler om forskellige gode
fredinitiativer.
Jeg har
omfavnet en svensker!
Efter min tale kom mange hen og hilste
og udtale støtte til mine ideer
om tilgivelses-processer. Det bedste
var en svensker. Vi omfavnede hinanden
og jeg bad ham om tilgivelse for Det
Stokholmske Blodbad og han bad mig tilgive
svenskernes folkedrab på danskerne
i Skåne. Det føltes som
et historisk øjeblik! Måske
er det første gang, at repræsentanter
for de to folk er mødtes og har
bedt om forladelse for fortidens skændselsgerninger.
Dejligt at det kunne ske under smil
og grin.
Jeg blev selv opmærksom på
folkedrabet på danskerne i Skåne
gennem en kronik af Jørgen Nash
i Ekstrabladet for mange år siden.
De fleste svenskere ved ikke noget om
det, men føler stadig forargelse
over Det Stokholmske Blodbad. Det kræver
simpelthen sin sandheds- og tilgivelseskommision!
Det er aldrig for sent at bede om undskyldning
og tilgive. (Ligesom det heller aldrig
er for sent at få en lykkelig
barndom)
Projektets
mål
Projektets mål er at skabe en
international og national platform,
et forum hvor grupper af mennesker kan
gå sammen og bede andre folk/folkeslag
om tilgivelse. D.v.s vi danskere skal
bede svenskerne om tilgivelse for Det
Stokholmske Blodbad. Til gengæld
håber vi så at svenskerne
vil bede om forladelse for folkedrabet
på danskerne i Skåne. Vi
danskere skal også bede om tilgivelse
for vores andel i slavehandelen og korstogene.
Vi skal samtidig gøre op med
den historieundervisning, der lærte
os at føle stolthed over Kong
Valdemars hærgen i Estland, Letland
og Litauen. Hvert fok bør nu
gå i gang med at skrive historien
om, Således at hver gang vi har
lavet et overgreb skal vi oprigtigt
beklage det. Vi skal gå så
langt tilbage som vores følelser
tilsiger os. (Jeg mener godt vi kan
gå helt tilbage til vikingernes
hærgen, hvis nogen efterkommere
til udplyndrede klosterbrødre
i Frankrig kræver det. –
Faktisk har jeg hørt berettet,
at det vakte stor forargelse engang
Dronning Margrethe lod sig sejle til
Paris i et vikingeskib – der kom
følelser i kog i den lokale presse!)
Historien skal simpelthen omskrives
fra ”Sjakal-sprog” til ”Giraf
sprog”.
Græsrodsarbejde
Jeg lægger op til et græsrodsarbejde
hvor folk fra neden tager fat i fortidens
synder. Netop de dansk-svenske relationer
er meget velegnede til at blive behandlet
af f.eks. skoleklasser, som kan have
venskabsklasser i nabolandet, og på
den måde udveksle informationer
om historiske fakta og følelser
.
Længere oppe i den akademiske
verden ser jeg for mig at det burde
kunne blive god ”meritgivende”
aktivitet, på én eller
anden måde at deltage i udredningen
af folkemord.
Jeg har selv tilgivet politiets tæskehold.
. Jeg skrev til Københavns politi,
at jeg havde tilgivet engang jeg havde
fået en ordentlig gang knippelsuppe,
og bagefter blev dømt for vold
mod embedsmand. I mit brev til politidirektøren
spørger jeg om hvordan politiet
arbejder med tilgivelsesprocesser, og
bliver i et meget venligt svar henvist
til Det Kriminalpræventive Råds
hjemmeside
www.crimprev.dk Her fandt jeg gode
links til forskellige kurser i mediation,
konfliktløsning og mægling,
som jeg er meget interesseret i.
Det er faktisk mange år siden,
jeg holdt op med at bære nag til
politiet. Men jeg kan stadig tydeligt
huske, at det var en lettelse.
En ven fortalte mig, at de gamle urobetjente
var mødt op med jubilæumsgave
til Christiania. Hvor fint!
Stands hævnspiralen, red Verden
Nå det er jo ikke pjat og spøg
det her! Jeg føler mig i færd
med at redde Verden, hvis den da vil
reddes, men så kan mine børn
da ikke sige, at jeg ikke gjorde noget...
Hvis grupper af tyrkere går sammen
og ber armenerne om tilgivelse for folkemordet
for vistnok ca 80-85 år siden,
vil det skabe opmærksomhed om
en forbrydelse, som har været
godt skjult for tyrkerne. Men opklaring
går forud for forsoning.
Et hip
til de kristne
Prøv og forestil dig, hvor provokerende
det ville være, hvis nogen tog
deres kristendom alvorligt og stillede
sig op med et skilt, hvor der stod:
Tilgivelse er bedre end krig. Alle religioner
rummer elementer af krav om tilgivelse.
I den senere tid er det heldigvis gået
op for flere og flere, at kun tilgivelse
kan standse voldsspiralen. I mit lokale
ugeblad ”Faxebugten” har
jeg klippet disse vise ord ud: ”Man
siger hævnen er sød, men
den spreder frygt og død. Mon
hævntørsten også
er gyldig, når den rammer en uskyldig?”
Og hvis de kristne gik over til at overholde
påbuddet i deres egen religion
om, at ”den, der har to kjortler,
skal dele med den der ingen har”
– og erkende, at kun større
rimelighed i fordelingen af verdens
goder, fører til fred, så
vil der være håb.
USA har
også brug for tilgivelse
Selveste paven har bedt om forladelse
for inkvisationen. Det synes jeg, var
fantastisk stort og et godt eksempel
til efterfølgelse.
På FNs racismekonference i Sydafrika
forlangte de afrikanske lande at bl.a.
USA skulle bede om tilgivelse for slavehandlen.
Det ville USA ikke, fordi man var bange
for erstatningskrav! Det viser behovet
for en mere græsrodsbaseret tilgivelsesproces.
Tænk hvis USA også skulle
til at give erstatning til efterkommerne
af de indianere der blev terroriseret
og massakreret væk fra deres nationale
territorier. Det ville blive dyrt. Det
er ikke nemt at være en forening
af stater, som er grundlagt på
slaveri og terror mod den oprindelige
befolkning. USA har virkelig brug for
megen tilgivelse.
-Og det
har Danmark også…
Så kan man jo øve sig på
mindre forhold. Når vi snakker
om oprindelige folk, så mener
jeg også, at vi danskere har en
del at bede grønlænderne
om tilgivelse for. I Grønland
er tilgivelse en meget mere naturlig
del af kulturen, end hos os. Vi kan
lære meget af dem. Hvis det officielle
Danmark sagde undskyld for overgrebet
mod Thulefangerne, ville det kunne afslutte
erstatningssagen for tab af fangstpladser
til Thulefangernes fordel. Det ønsker
det officielle Danmark ikke. Derfor
så jeg gerne en underskriftindsamling
med en bøn om forladelse fra
os menige danskere.
Det er jo et nemt eksempel på
en tilgivelsesproces: En initiativgruppe
laver en underskriftindsamling. Men
det bedste er en gensidig proces…
Lad hundreder
tilgivelses- og sandhedskommisioner
blomstre!
Lad hundreder tilgivelses- og sandhedskommisioner
blomstre! For eksempel: En gruppe tyrkere
og armenere nedsætter sig med
FNs hjælp som den armensk-tyrkiske
sandheds- og tilgivelseskommision.I
og med folkedrabet på armenerne
bliver belyst får tyrkerne mulighed
for at se, hvad det er, de skal bede
om tilgivelse for.
Det kan lille mig jo slet ikke klare
at sætte i gang, sådan noget,
men jeg håber sådan set
på at nogen vil sige: ”Yes!
Vi laver et internationalt sekretariat
-KONTAKTCENTRET FOR TILGIVELSE.”
Vi mangler
en samlet viden om folkedrab
Jeg har prøvet og researche lidt
i hvad der findes af leksikale oplysninger
om folkedrab og folkefordrivelser. Det
er utroligt lidt. . I min naive søndagsskole-barndom
så jeg Albert Sweitzer som et
stort idol. Den store læge og
missionær for de stakkels negre.
På et tidspunkt hørte jeg
i P1 om en bog ”Kong Leopolds
Arv”, af Adam Hochschild. Dèr
var lavet seriøs research, men
det var jo næsten ikke til at
holde ud at høre om hvor mange
millioner negre, som de kristne beligiere
havde myrdet for at presse mere slavearbejde
ud af dem i gummiproduktionen i Congo.
Generelt har jeg lyst til at undskylde
og beklage at jeg har været medlem
af kristendommen, men det var jeg også
kun indtil jeg blev gammel nok til at
melde mig ud…. Jeg håber
jeg på et tidspunkt bliver i stand
til at lade være med at klandre
de oprigtigt troende for forbrydelser
de hverken har lod eller del i…..
Jeg arbejde med at lære at føle
empati også overfor dem der begik
overgrebene.
Start
med at tilgive dig selv
Personligt har jeg lært meget
om tilgivelse gennem et kursus som latterinstruktør
med den indiske læge Madan Katari.
Han har et begreb, som hedder ”The
Spirit of Laugther”. I hans bog
”Laugh for no reason” er
der et smukt kapitel om tilgivelse.
Jeg har mærket hvor fedt det er,
at le ad sig selv. Jeg er ligefrem kommet
til at holde af, at fortælle historier
om de talrige gange, jeg har kvajet
mig. Når man så får
leet af sine egne dumheder, så
bærer man over med sig selv, og
så er det meget nemmere, at tilgive
andre deres fejltagelser. Tilgivelse
starter med dig selv og dine nærmeste.
|