Mine kilder
om folkedrab er bl.a.: Sven Lindqvist:
Udryd de Sataner og Adam Hochschild:
Kong Leopolds Arv.
Jeg slår til lyd for en verdensomspændende
sandheds - og forsoningskommission (eller
rettere sagt mange af slagsen –
mindst én i hvert land indenfor
den vestlige ’civilisation’)
for at kaste behørigt lys over
vores koloniale fortid og drage nogen
konklusioner, som skal hjælpe
os i nogle nødvendige omprioriteringer.
Disse omprioriteringer mener jeg, er
ikke bare af materiel art (gælds-sanering
for den 3. verden, retfærdig handel
og meget andet) men også - og
i allerhøjeste grad - af spirituel
art: Væk fra materialismen og
mammondyrkelsen. Her er mine baggrundstanker
og debatoplæg om at forsoning
med fortidens forbrydelser, skal indeholde
konkrete omprioriteringer:
Om nogle problemer med de “ukristelige
kristne”
Jeg har aldrig helt kunnet tilslutte
mig kristendommen, fordi jeg allerede
som barn så hvordan de kristne
i stort omfang ikke levede op til det,
de prædikede. Både i nabolaget
i det lille sogn i Vest-Jylland og på
større plan… Jeg er ikke
medlem af noget kirkesamfund eller religiøst
fællesskab. Jeg sorterer direkte
under Vorherre.
Vil kristenheden være i stand
til at sadle om og lave nogle helt anderledes
prioriteringer i tråd med kærlighedsbudskabet
i evangelierne? Er svaret Nej! er jeg
bange for at konklusionen kan blive
– når vores elskede Moder
Jord er blevet én stor rygende
ruinhob - at kristendommen var en fejltagelse….
At den såkaldte ’vestlige
civilisation’ var en fejltagelse…
Men der er store muligheder for at sadle
om! Overalt er mulighederne større
end problemerne. Se I artikeldatabasen
I Det Danske Fredsakademi: http://www.fredsakademiet.dk/library/edy.pdf
Her giver en pensioneret hollandsk økonom
og diplomat sit bud på en omlægning
af kursen, væk fra katastrofen…
ISSUES
OF PEACE, SECURITY AND ECONOMICS,
SEEN FROM A CHRISTIAN PERSPECTIVE
by Edy Korthals Altes
Peace and Security in the 21st Century
For mig at se er der er to hovedproblemer.
Det ene er det ”homocentriske”
i kristendommen. At ’Gud’
pålægger mennesket dominans
over naturen. Som en gammel indianer
sagde: ”Først når
den sidste fisk er fanget og den sidste
bæk er tørret ud, vil den
hvide mand opdage, at man ikke kan æde
penge!”. Denne mangel på
respekt for naturen i kristendommen
overgås kun af den udbredte mangel
på respekt for andre kulturer.
Det viser sig i det andet problem, som
er missionsbefalingen:
”Gå ud i alverden og gør
alle folkeslag til mine disciple !”
Under dette kampråb har den hvide
mand foranstaltet holocaust på
holocaust overalt i verden hvor han
kom frem. Gad vide om det var sådan
Jesus havde forestillet sig, at det
skulle gribes an? Gad vide om Jesus
havde forestillet sig, at de uskyldige
ofre for dicipelmageriet blandt afrikanere,
indianere og aborignier skulle tælles
i over hundrede millioner?
Jødernes forfærdelige og
skændige holocaust er kun en brøkdel
af hvad der gik forud. I Afrika. I Australien.
I Nordamerika. I Sydamerika. Overalt
blev utallige millioner uskyldige mennesker
nedslagtet under kampråbet ”Udryd
de sataner!” (”Exterminate
the Brutes!”)
Det er meget oppe i tiden, at råbe
vagt i gevær over tendenserne
til fascisme i ’islamismen’
Jeg tror vi skal være lige så
meget på vagt for fascismen
i zionismen. Allermest mener
jeg vi skal være på vagt
over for de fascistiske tendenser
i den fundamentalistiske kristendom.
Det ser ud til at de forskellige fascistiske
tendenser har en gensidig interesse
i opretholdelsen af krigstilstanden.
De er afhængige af krig. Det har
i årtier været amerikansk
politik, at få udryddet enhver
fornuftig opposition i den arabiske
verden, så man nu har de fjender,
som tjener opretholdelsen af ’verdensherredømmet’
bedst: Islam-fundamentalisterne. Man
deler på mange måder de
samme synspunkter i spørgsmål
som abort, fagforeninger og arbejdernes
rettigheder.
James Irving fik i februar 2006 tre
års fængsel i Østrig
for at benægte jødernes
holocaust.
Han havde i et foredrag tilbage i 1989
hævdet at holocaust var et overdrevent
falsum. 17 år efter bliver han
så dømt. Jeg ved ikke hvem
jeg skal anklage for de holocaustbenægtelser
jeg selv er blevet udsat for….
Det er ligesom incest i en familie…
når noget er pinligt nok bliver
det fejet under gulvtæppet. Lidt
ligesom løgnene om grundene til
Irakkrigen: Det er for pinligt ”Lad
os nu komme videre” Præcis
som en incestoffer/udøver kunne
have sagt det…
Men vi kommer ikke videre gennem benægtelse
af fakta. Da jeg holdt mit første
foredrag om ’den såkaldte
krig mod terror’ og vores holocaustbenægtelser,
fik jeg den respons, at ”Vi får
helt dårlig samvittighed over
at være hvide…” Så
blev jeg klar over at jeg havde lagt
for lidt vægt på forsonings-elementet.
At tænke sig! Jeg havde nærmest
viderebragt en slags ’arvesynds-syndrom’
selv om jeg mener, at ’arvesynden’
er det mest afskyelige teologiske monster
i vores del af verden… Selvfølgelig
skal vi ikke have personlig dårlig
samvittighed over vore forfædres
skændselsgerninger, men eftersom
vi har overtaget – og drager fordel
af - et økonomisk system, som
fortsætter de uretfærdigheder
der blev grundlagt gennem slaveriet
og de omfattende folkedrab, så
har vi en forpligtelse til at søge
forsoning med efterkommerne af dem,
det gik ud over. For de lever mange
steder stadig i fattigdom og under de
uretfærdige forhold, der blev
grundlagt i vores oldeforældres
og tipoldeforældres tid! Jeg kender
godt den følelse af dårlig
samvittighed – jeg har haft det
dårligt lige siden jeg som stor
dreng blev klar over omfanget af nedslagtningen
af indianerne, og så er det langsomt
gået op for mig hvor stort omfanget
af massakrerne er på verdensplan.
Jeg kan kun kapere det i mindre bidder.
Min reaktion var at oprette Tænketank
for Tilgivelse. Vi vil selv
få stor fordel af en forsoning.
Det burde være højt prioriteret
i ’anti-terror-debatten’!
Da jeg var barn blev vi til stadighed
– også dengang - tudet ørerne
fulde med civilisationens velsignelsesrige
fremmarch. I et erindringsværksted
på et plejehjem fandt jeg følgende
artikel fra Samvirke julen 1956. Dengang
var jeg fire år gammel, så
det svarer lidt til hvad jeg blev indprentet
i søndagsskolen. Læg mærke
til hvor utrolig lidt blodbad, der er
nævnt – bortset fra korstoget
mod Estland i 1219 – ”denne
blodige kamp for kristendommen”
- så kom de lige til at plyndre
en hel masse, når nu de var i
gang… Og Kristendommens udbredelse
i Vestindien formår man at nævne,
uden at komme ind på danskernes
100.000 slaver (plus de 200.000, der
døde under fangst og transport,
gu ved, om de kom i Himlen eller i Helvede?)
Den nedenstående artikel var
i Samvirke illustreret med et verdenskort
med årstallene for diverse korstog
og opdagelsesrejser. Det er her jeg
efterlyser et verdenskort med statistik
over de enkelte verdensdeles holocauster.
Jeg bruger udtrykket ’holocaust’
synonymt med ’folkedrab’
selv om jeg godt ved at ’holocaust’
er et begreb specielt tilegnet folkedrabet
på jøderne.
Det er som jødernes holocaust
vidensmæssigt helt uforsætligt
lægger en ’dyne’ hen
over de koloniale folkedrab, fordi der
er så meget dokumentation om det.
Selv hvis man søger på
biblioteket om folkedrabet på
aborignierne, drejer de allerfleste
søgeresultater sig om jødernes
holocaust i relation til Australien…
Belgiernes folkedrab på afrikanerne
i Kong Leopolds Congo overgik talmæssigt
nazisternes samlede folkedrab på
jøderne, men det er i utrolig
grad lykkedes belgierne at lave ’cover
up’ .
De overlevendes efterkommere er i
bred udstrækning stadig traumatiserede
af disse begivenheder. Jeg henviser
her til artiklerne ’Intergenerational
Aspects of Trauma for Australian Aboriginal
People’, ’Healing the American
Indian Soul Wound’ samt ‘The
Role of Depenency and colonialism in
Generating Trauma in First Nations Citizens’
i ‘International Handbook of Multigenerational
Legacies of Trauma’ ved Yaael
Danieli. Side 327 –372. (Findes
på biblioteket I Afdelingen for
Holocaust- og Folkedrabsstudier).
Vi er så heldige, at der i Danmark
under Dansk Institut for Internationale
Studier findes Afdeling for
Holocaust- og folkedrabsstudier,
som beskæftiger sig med forskning,
formidling og uddannelse om folkedrab-
og folkedrabslignende begivenheder.
Afdelingen er Danmarks eneste forsknings-,
formidlings- og undervisningscenter
vedrørende folkedrab, massevold,
retsforfølgelse af disse forbrydelser
mod menneskeheden samt forsoning efter
ugerningerne. DIIS´s adresse er
Strandgade 56, Christianshavn, København.
Denne hjemmeside drager stor fordel
af at linke til afdelingens hjemmeside,
www.folkedrab.dk
Jeg er også taknemmelig for afdelingens
informationsmedarbejders gode råd
om en bedre disponering af vores hjemmeside,
samt hjælp til at finde rundt
i afdelingens bibliotek.
Der er én ting, der undrer mig:
I afdelingens formidling fokuserer man
på 7 folkedrab: Armenien, Bosnien,
Cambodja, Holocaust, Irak, Rwanda og
Stalinismens folkedrab. Det vil sige,
at man undlader indtil videre at formidle
oplysningsmateriale om ’de historiske
folkedrab’ , som er langt mere
omfattende. Jeg mener også Vietnam
bør nævnes sammen med Cambodja,
for så vidt jeg ved, fik amerikanerne
aflivet mindst lige så mange vietnameserne
som Kmer Rouge fik aflivet cambodianere.
Jeg vil også gerne spørge,
om der er nogen større grundlæggende
årsagssammenhæng mellem
de to massedrab? Vestlig dominanspolitik?
Det vækker til meget eftertanke,
hvor mange parter, der satte kikkerten
for det blinde øje… Man
taler om ’bjælken i eget
øje’ - det er vel naturligt
nok det øje der bliver blindt!
Der hvor jeg selv satte kikkerten for
’bjælkens øje’
var med kulturrevolutionen i Kina. Jeg
indrømmer hermed min passive
medansvarlighed…
Udvælgelsen af de folkedrab,
der formidles viden om, er de gules,
de sortes, nazisternes og kommunisternes
folkedrab. (Her ville jeg i øvrigt
gerne have Kina med). Vi mangler stadigvæk
en statistik over ’de hvides folkedrab’
- de folkedrab, der fandt sted fra Columbus
landede i Amerika og tiden der fulgte.
Vi er en del af en civilisation, som
har udbredt sig gennem folkedrab af
et omfang, der er så uhyrligt,
at børnene åbenbart ikke
må få noget at vide om det!
Mit gæt er, at prioriteringen
skyldes den rent alment menneskelige
fortrængningsevne – det
er virkelig ikke til at holde ud at
tænke på! Kikkerten for
det blinde øje…
De politikere, der skriger op om at
muhamedanerne er kræftsvulster
etc, viderefører til dels den
tradition for dæmonisering, som
Sven Lindqvist dokumenterer i sin bog
Udryd de Sataner. Jeg er helt enig med
Jan Øberg i, at vi efter ’muhammedkrisen’
gør godt i, at kigge kritisk
på vores egen civilisation.
I Press Release nr 235, 22. marts 2006
karakteriserer Øberg den vestlige
kultur bl.a. således:
Blind dominans - ofte under dække
af at gøre godt - koblet til
misforstået missionsiver og et
racisme-baseret verdensbillede, der
uden mindste tøven placerer os
selv som Nummer Eet, som lærerne,
og de andre som mere eller mindre underdanige
tjenere eller elever. Kort sagt, en
forbløffende blind men kulturelt
programmeret foragt for dem, der ikke
er som vi og altså står
under os, er svagere og derfor kun berettiget
til at modtage vor ydmygelse og foragt.
Det er stort set den filosofi, dette
selv- og verdensbillede, der tillader
os at behandle "dem" på
måder vi ikke ville drømme
om at acceptere at de behandlede os
på. Programmeret over århundreder
ter det sig så naturligt at vi
ikke længere ser det. Kun de skal
lære af os, vi aldrig af dem.
Tag for eksempel det grundsyn, der
ligger til grund for den traditionelle
opdeling af verden i den Første,
Anden, Tredje og Fjerde Verden. Det
er en civilisationsstige på hvilken
vi selv står på toppen og
de andre på lavere trin. Det er
derfor naturligt at de ser op til os
og vi ser ned til - eller på -
dem. Disse laverestående skal
"civiliseres" så de
kan kravle opad og blive som vi. Vi
har løsningerne og de burde egentlig
være mere taknemmelige når
vi forsøger at løfte dem
op.
Hen imod
slutningen af sit liv blev Gandhi spurgt
hvad han syntes om den vestlige civilisation.
Han holdt en længere kunstpause
og sagde så med et skælmsk
smil: "Det synes jeg ville være
en god idé."
Karsten Mathiasen
Kristendommen
Efter opstandelsen gav Jesus apostlene
den såkaldte missionsbefaling:…
gør alle folkeslag til mine disciple.
Apostlene menes ligefrem at have delt
den kendte verden mellem sig, de drog
i hver sin retning for at forkynde evangeliet:
Peter kom til Rom, Jacob til Spanien,
Mathæus til Æthiopien, Simon
Zelotes til Marokko, Thomas til Inden
og Kina. Paulus var den, der fik størst
betydning for kristendommens udbredelse
i det første århundrede.
Oprindelig havde han forfulgt kristne,
men efter at Kristus havde åbenbaret
sig for ham, blev Paulus den store,
rejsende missionær.
Hans rejser er angivet med sorte linier
på det lille Middelhavskort. Ved
år 100 var ca. 200.000 af Romerrigets
folk kristne, to hundrede år sener
en femtendedel (ca. 8 mill.). Efter
at kejser Konstantin den Store i 312
ved Rom havde set korset i skyerne og
hørt røsten: Ved dette
tegn skal du sejre! varede det ikke
længe, før den tidligere
forfulgte religion blev romersk statsreligion.
Så spredtes ordet. I 432 kom Patrick
til Irland, prædikede den nye
lære og drev – efter legenden
– alle slanger ud. 496 blev frankernes
kong Chlodevig kristnet i Reims, 596
kom Augustin til England, 720 kom Bonifatius
fra England til Tyskland, 826 blev danskerkongen
Harald Klak døbt ved det tyske
kejserhof, og han rejste hjem med munken
Ansgar i sit følge. 829 var Ansgar
i Birka ved Mälaren. I slutningen
af år 900 havde ordet lydt i hele
Skandinavien, år 1000 vedtog det
islandske alting, at kristendommen var
den nye tro. Omtrent samtidig nåede
ordet til Rusland. Missionsarbejdet
havde båret frugt. Tusind år
efter Kristus var så godt som
hele Europa kristnet. Men samtidig var
en ny religion opstået, som fra
Arabien havde bredt sig i Mellemøsten
og Nordafrika. De hellige byer kom i
muhamedanernes magt, derfor korstogene
fra 1100 og til 1200. En kort overgang
kom det hellige land på kristne
hænder, men tabtes atter. I norden
gik korstog til de hedenske østersølande,
bl.a. Valdemars berømte togt
1219 til Estland.
Samtidig med denne blodige kamp for
kristendommen drog munke også
ud for at forkynde evangeliet på
ublodig vis. Frans af Assisi drog til
Syrien og Ægypten, medlemmer af
hans orden nåede videre omkring,
én kom helt til Peking.
Columbus’ opdagelse af Amerika
gav den kristne mission en ny, rig periode.
Han og de andre store opdagelsesrejsende
havde missionerende munke i deres følge.
Virksomst var jesuitterne, der i 1610
samlede 100.000 indianere i et nærmest
kommunistisk samfund i Paraguay. 1620
kom ”pilgrimsfædrene”
til Nordamerika. De strenge engelske
protestanter, der var udvandret i skibet
MAYFLOWER, begyndte den protestantiske
missionsvirksomhed i den nye verden,
og lagde samtidig grunden til det moderne
USA's vældige fremgang.
Danmark har spillet sin store rolle
i det missionerende arbejde: 1706 i
Indien, 1721 i Grønland, 1732
i Vestindien.
Midt i 1800-tallet åbnedes Kina
og Japan for de hvide magter og dermed
også for missionen. Samtidig begyndte
Livingstones rejser i Afrika. Ved århundredeskiftet
var der næppe et område
i verden, hvor ordet ikke var blevet
prædiket. Men missionen arbejder
stadig. En af dens største skikkelser
er Albert Schweitzer, som har virket
ved Kongofloden siden 1913. Med en svag
skygge viser kortet de områder,
hvor andre religioner dominerer. Her
er missionærernes arbejdsmark,
ofte under vanskelige forhold, ofte
under vilkår, der minder om de
første missionærers martyrier.
Historien gentager sig altid.
Kilde:
Samvirke, julen 1956.
|