En beretning om manden der nægtede
at hade.
Ahmed Abdullah er skoleleder for Jabalia
Preparatory School i Gaza. Da jeg læste
om hans synspunkter I Samvirke, havde
jeg hverken rist eller ro, før
jeg havde fået opsnuset hans telefonnummer
og spurgt om han virkelig fastholdt
sine synspunkter under de stadig forværrede
forhold. Det gjorde han! På hans
skole er der 1500 elever og 48 lærere.
En gang om ugen samler Ahmed eleverne
og taler til dem om tilgivelse. ”Forgivness
is the spiret of islam” siger
han. I forbindelse med at Ahmed var
i Danmark og fortælle sin livshistorie
på Faxe Fortælle Festival,
startede vi en pengeindsamling til computere
til hans skole. Det blev et meget bevægende
møde med Ahmed. Publikum var
meget rørte over hans fortælling.
Han havde gennemgået utrolige
trængsler bare for at rejse ud
af Gaza og krydse de nødvendige
tjek-points. Han tog det med stoisk
ro. Kort tid efter han var kommet tilbage
til Gaza kørte der en kampagne
i medierne om, at en FN ambulance havde
transporteret en Kazamraket. På
den baggrund forlangte israelerne FN
chefen Jørgen Hansen fyret. Hvad
medierne ikke fortalte var, at den famøse
ambulance holdt lige uden for Jabalia
Preparatory School. Hvad medierne heller
ikke fortalte var, at israelske soldater
havde raseret skolen og taget en masse
udstyr med, bl.a. andet skolens eneste
computer… Da Ahmed fik lov at
vende tilbage til sit kontor kunne han
ikke finde så meget som en blyant!
Jeg hørte om det fra palæstinensiske
venner og blev fuldstændig rasende
og ringede på Ahmeds mobil….
Han var rolig og fattet og sagde at
han fastholdt sine synspunkter om tilgivelse,
forsoning og fredelig sameksistens.
Han er virkelig en mand, der giver håb….
Vi kunne så også give Ahmed
fornyet håb, da vi havde samlet
34.000 kr ind. For disse penge kunne
skolen få to computere i stedet
for den israelerne havde taget samt
en kopimaskine. Det var den første
praktiske manifestation fra Tænketank
For Tilgivelse i solidaritet med ligesindede.
En portrætsamtale med skoleinspektør
Ahmed Abdullah Jabalia Camp, Gaza. (Denne
artikel har været bragt i ”Samvirke”
januar 2001. Af Else Lidegaard)
Den gamle kvinde sidder i lysstriben
fra vinduet og taler indtrængende
til mig på et sprog jeg
ikke forstår. I hånden
har hun nogle gulnede papirer,
hun viser mig dem ivrigt, side
for side, det er skøderne
på den jord hun måtte
flygte fra i 1948, da den israelske
stat blev dannet. Sammen med nøglen
til hoveddøren og en stump
af hendes mands blodplettede skjorte
er det hendes dyrebareste klenodier. |
|
|
"BLIV! BLIV! DET KOMMER TIL AT
GÅ JER SOM OS. I BLIVER GLEMT!
råbte hendes søn, Ahmed
Abdullah, da han på tv så
Kosovoalbanerne flygte fra hus og hjem.
Da havde han sammen med sin mor levet
som palæstinensisk flygtning i
Gaza striben i 5o år.
Flygtninge er måske de mennesker
der er i størst fare for at miste
deres identitet. De omtales i regelen
som grupper, som ofre, som problemer.
Sjældent møder vi dem direkte
som individuelle mennesker med et levet
liv som andres, fyldt med følelser
og holdninger.
"De
første seks måneder
af mit liv boede jeg i en ganske
almindelig landsby. Vi har vel været
omkring 250 mennesker i 1948. Her
levede folk stille og roligt med
deres jord, indtil den dag vores
by blev angrebet af israelske tropper,
og vi blev jaget væk. Min
fader døde allerede før
vi var nået ud af byen, og
på vejen væk fra min
landsby kastede et israelsk fly
en bombe ned over os og dræbte
hele min familie: to brødre
og fem søstre. |
|
|
Jeg selv var ½ år gammel
og blev hårdt såret. Da
støvet havde lagt sig begyndte
min moder, som også var alvorligt
såret, at kalde på sine
børn, en efter en. Intet svar.
Så mistede hun bevidstheden.
"De første seks måneder
af mit liv boede jeg i en ganske almindelig
landsby. Vi har vel været omkring
250 mennesker i 1948. Her levede folk
stille og roligt med deres jord, indtil
den dag vores by blev angrebet af israelske
tropper, og vi blev jaget væk.
Min fader døde allerede før
vi var nået ud af byen, og på
vejen væk fra min landsby kastede
et israelsk fly en bombe ned over os
og dræbte hele min familie: to
brødre og fem søstre.
Jeg selv var ½ år gammel
og blev hårdt såret. Da
støvet havde lagt sig begyndte
min moder, som også var alvorligt
såret, at kalde på sine
børn, en efter en. Intet svar.
Så mistede hun bevidstheden.
Da de øvrige slægtninge
var kommet til sig selv efter bombardementet
troede de at vi alle var døde
undtagen min moder, som blev transporteret
til et nærliggende hospital. Min
onkel og nogle andre mænd fra
landsbyen bar mine søskende og
mig hen til en kirkegård som lå
lige i nærheden. Her gravede de
to grave. Først blev pigerne
begravet i den ene grav, så lagde
de den ældste dreng i den anden
grav, derefter nummer to ovenpå
og til sidst babyen øverst. Men
da de skulle til at begrave mig, kom
en af dem til at støde til mig
på et sted hvor jeg var såret.
Så skreg jeg. Og de forstod at
jeg var i live. Jeg blev lagt til side,
og de andre begravet. Men så blev
vi igen angrebet af Israelere, der var
et hæftig skyderi, mine slægtninge
løb bort og lod i skyndingen
mig ligge."
Ahmed bliver fundet og anbragt hos
en gammel tante, der imidlertid ikke
ved hvordan hun skal tage sig af det
sårede barn. Der går betændelse
i sårene, og da han omsider kommer
på hospitalet, vil lægerne
straks amputere begge ben for at redde
hans liv. Men en af hans fars venner
får ham videre til en privat klinik,
hvor lægen påtager sig at
pleje ham, mens vennen sniger sig tilbage
til landsbyen for at hente de nødtørftigste
ting. De ser ham aldrig mere.
"I mellemtiden var min moder blevet
overført til et hospital i Gaza.
Hun var døende. Hun nægtede
at tage imod nogen form for behandling
eller medicin. Hvad skulle hun leve
for? Hun havde jo mistet sit hjem, sin
familie, alt. Hun troede jo alle hendes
børn var døde. Da hun
nu fik at vide at hendes mindste lille
barn stadig var i live, forlod hun hospitalet
omgående og fuldstændig
tomhændet. Det eneste hun tog
med var et hovedklæde besat med
sølvmønter. Hun begyndte
nu at skære nogle af disse sølvmønter
af. Med dem betalte hun doktoren og
fik mig udleveret.
Men leve skulle vi jo. Derfor begyndte
min mor - og jeg så snart jeg
var gammel nok - at samle dyrenes afføring
op fra gaden og sælge det til
dem der havde jord. For pengene kunne
vi købe mad. Hvor vi boede? Dér
hvor vi var nået hen. Under et
træ, nær en mur. Sådan
startede vi, og sådan levede vi
til UNRWA blev oprettet i 1950. De gav
os et telt, et ganske lille telt, men
for mig var det et slot.
Min moder begyndte nu at vaske tøj
for rige folk. Men ved dagens slutning
var hun altid meget sørgmodig,
tårerne flød fra hendes
øjne, jeg kunne ikke rigtigt
forstå hvorfor. Så da jeg
blev større spurgte jeg hende
om hvorfor hun græd. Så
fortalte hun mig at ikke blot havde
hun mistet sit hjem, sin mand, hele
sin familie, det gjorde hende meget
trist. Men det at miste sin værdighed
var noget helt andet. Dengang hun var
gift med en jordejer og datter af den
stedlige borgmester var hun en meget
respekteret kvinde i sin landsby, men
nu var der ingen der kendte hende, ingen
der vidste hvem hun var. Fra at være
frue var hun nu blevet tjenestepige.
Senere begyndte min mor også at
arbejde på citrusmarkerne i høsttiden.
Da jeg var seks år, kom jeg i
skole og klarede mig godt. Jeg kan huske
at jeg fik en præmie i overværelse
af hele skolen, fordi jeg var den reneste
dreng i hele byen. Og da de gav mig
den sagde de: "Selv om hans tøj
er helt fuldt af lapper, er han den
reneste." De gav mig to par bukser,
og det var første gang jeg ejede
et par bukser, et par blå og et
par brune - det er den dag i dag mine
yndlingsfarver." Og Ahmed rejser
sig og viser mig at han også i
dag har brun skjorte og blå bukser
på.
"Min mor overværede det
ikke - hun var altid på arbejde,
og jeg var alene hjemme - derfor er
jeg blevet en god kok. Jeg lavede selv
mad. Sådan levede vi indtil 1965.
Mine skolekammerater og venner havde
allesammen fædre, og da vi var
færdige med skolen, fortsatte
de på universitetet. Det kunne
jeg ikke, for jeg havde ingen mulighed
for at betale gebyret, vi havde besvær
nok med lige at overleve. Men så
kom jeg i 1967 heldigvis ind på
et UNRWAlærerseminarium, som var
gratis. Jeg fik min eksamen i 1969 og
jeg kan huske hvor stolt jeg var, da
jeg fik min første løn
udbetalt, nu var jeg en mand med en
stor indtægt. Jeg lagde pengene
foran min mor og sagde: "Her er
den første frugt fra det træ
du plantede". Hun så på
dem - så skubbede hun dem væk
og sagde: "Jeg gav dig penge, da
du og jeg behøvede dem. Nu giver
du mig penge, på et tidspunkt
hvor jeg ikke behøver dem. Jeg
vil have min familie tilbage igen. Jeg
opfostrede dig for at du kan give mig
min familie igen." Så forstod
jeg at hun ville have jeg skulle gite
mig og få børn."
Ahmed Abdullah giftede sig og fik lykkeligvis
fem døtre og tre sønner,
så hans mor næsten følte
at hun havde fået sin egen familie
tilbage.
"Een gang havde vi lejlighed til
at tage hende med tilbage til landsbyen
og bad hende om at vise os alt det vi
ejede, hvor vi fik vand fra, hvor markerne
var, hvor vores hus lå - alting.
Nu kan vi ikke længere komme ud
af landet. Efter 50 år kan jeg
ikke forlade Gaza. "Af sikkerhedshensyn",
siger de. Jeg er 53 år, jeg er
blevet undersøgt og arresteret
een gang, men jeg har aldrig været
i fængsel. Jeg har aldrig gået
ind for vold eller gjort noget mod Israelerne,
jeg har altid talt for fred. Jeg ønsker
at vende tilbage til landsbyen en dag.
Måske giver de mig ikke al jorden
tilbage, måske vil de ikke engang
give mig halvdelen, måske vil
de ikke engang give mig 10 %, eller
bare 2%. Det vil jeg acceptere altsammen.
Men een procent må de give mig,
så jeg kan bygge et hus, hvor
mine børn kan bo. Det gør
ikke mig noget, hvis jeg får en
jøde til nabo, han er et menneske
lige som mig, vi kan godt leve sammen.
Det er på tide at vi begraver
hadet. Det er på tide at vi tænker
som civiliserede væsener. Vi må
begynde helt forfra. Vi må begynde
at handle. Og jeg ville meget gerne
leve i een stat: Israelere, jøder,
muslimer, kristne - det er lige meget
for mig. Vi er lige når det kommer
til stykket. Men hvis Israelerne insisterer
på at have deres egen stat, ok,
så held og lykke med det, men
så vil jeg også have min
egen stat i følge FN-resolutionen.
Og lad os så være gode naboer
i stedet for at spilde penge og tid
og kraft på at bekrige hinanden.
Lad os vende strømmen og begynde
at udvikle dette land så vi kan
producere mere mad, mere kærlighed,
mere fred. Vi må få vores
børn til at elske hinanden i
stedet for at hade hinanden, vi må
lære dem at acceptere andre mennesker
fra andre kulturer og deres tanker og
ideer. Vi må lære dem at
tilgive. Det må og skal vi. Og
det er min holdning her på skolen,
at lære eleverne at tilgive. Jeg
kan ikke lære dem at glemme, for
de lever i det dag ud og dag ind, de
lever i små boliger i snævre
gyder, i overfyldte klasser, de er konfronterede
med det på alle områder.
Jeg kan ikke lære dem at glemme,
men jeg kan lære dem at tilgive.
Jeg sagde engang til en jøde:
Der er fundamentalister på Jeres
side og der er fundamentalister på
vores side. Det er os der er fornuftens
stemme. Det er os der kan finde løsningerne.
Løsninger der kan vare evigt,
hvis jeg respekterer dig og du respekterer
mig. Jeg designede engang en T-shirt,
hvor der var tegnet to flag, det palæstinensiske
og det israelske. Nedenunder stod der:
to folk, to stater: een fremtid. Israelerne
arresterede mig for det. Men det er
det der sker nu. Det er realiteterne.
Vi prøver at undgå dem,
men sådan er virkeligheden. Israelerne
tog engang dette land, vi tog engang
dette land, det er vores skæbne
at være to folk som må leve
sammen. Det er på tide at gøre
en ende på begge folks lidelser.
Hvis vi har viljen til det, er det let.
Hvis mennesker har viljen til det, kan
de finde på atomvåben, hvis
de har viljen til det, kan de tage helt
op til månen.
Tro mig, jeg har mange venner, jeg
har undervist i denne flygtningelejr
i 3o år, hvert år ca. 1000
elever, de fleste mennesker her i lejren
kender mig. Vi mødes forskellige
steder - vi diskuterer altid politik.
De fleste palæstinensere anerkender
Israel som en stat. Det er kun fundamentalisterne
på hver side der ikke gør.
Hvis Israelerne bliver ved at opføre
sig som besættelsesmagt, vil fundamentalisterne
i begge lejre vinde gehør. Og
hvis vi når til det punkt så
Gud hjælpe os".
Den gamle kvinde har pakket papirerne
sammen. Hun løfter skørtet
lidt og viser mig sit nøgne ben.
Der er dybe huller hvor skuddene har
ramt hende. Man kan se blodet banke
under den tynde hvide hud.
Interviewet er optaget i foråret
2000 i Gaza.
|