Hej Karsten.
Jeg synes dit initiativ med tænketanken
er inspirerende og det er godt at se
de mange forskellige indfaldsvinkler
til emnet.
Hvad er så min?
Jeg er først og fremmest en person
som bare gerne vil, at vi udnytter vores
viden om mennesket bedst muligt, til
at lave samfund, hvor det er til at
holde ud at leve et liv. Jeg vil gerne
vide hvad der skaber konflikter og uforsonlighed.
Og jeg vil gerne spørge om tilgivelse
er mulig når vi tillader vores
natur og kultur at blive ødelagt
i en velstandsjagt der med videnskabenlig
garanti ikke giver os mere lykke i denne
del af veden, snarere tværtimod,
fordi vi ikke løser vores grundlæggende
afmagtsproblemer.
At tilgive sig selv og hinanden er
en vigtig handling i ethvert samfund
- synes jeg. Overgiver man sig til selvhad,
fjendebilleder og dæmonisering
har alt herefter i virkeligheden kun
krigens perspektiv.
Når uforsonligheden er så
stor idag, kan det være fordi
der overhovedet ikke findes noget samfund
mere. Allerede 80’ernes engelske
premierminister Margaret Thatcher sagde
jo: ”Der findes ikke mere samfund,
kun mennesker..” Og hvorfor så
overhovedet tale sammen, forsones, blive
enige om noget mennesker imellem? Udvise
et mindstemål af tolerance, eller
hensyn? Hvorfor ikke bare overgive os
til barbariet og Guds forsyn?
Hvorfor var det iøvrigt egentligt,
at denne Thatcher-kvinde havde planer
om at atombombe den argentinske befolkning
under Falklandskrigen? Og kunne man
have tilgivet hende for det? Jeg ved
stadig ikke om jeg kan tilgive russerne,
at de først ville atombombe min
lille by Roskilde, men ikke storbyerne
i Danmark i tilfælde af en konflikt.
Disse bombeplaner afslører at
præmissen for ’Den kolde
krig’ var fup. Der var ingen planer
om ’total gensidig udslettelse’
i tilfælde af konflikt og derfor
heller ingen fredsbevarende og dermed
legitim ’terrorbalance’
som førende venstrefolk altid
har fortalt mig. Spooky – fanme!
Jeg er ikke pacifist, men jeg gider
bare heller ikke krig. Kamp for sammenhængende,
nuancerede tanker og idéer om
et værdigt liv og samfund derimod,
er en sund beskæftigelse, som
desværre kun få evner, finder
overskud til, ja ensige tør eller
finder mening i, fordi dette samfund
har parkeret sine tænkende hoveder
i alt for gode stillinger der loyalt
skal producere markedsrationalitet på
godt og ondt. Denne ’braindrain’
har foreløbigt ført til
et stivnet, kynisk, snærpet og
selvtilstrækkeligt kulturelt landskab
hvor en nuanceret demokratisk debat
om samfundsudvikling er indstillet.
Resultatet er fremmedgørelse
og utryghed.
Jeg synes det er på grænsen
til det utilgivelige, at verden på
dette tidspunkt i historien ikke er
et mere menneskeligt sted – men
måske der heller ikke rigtigt
findes en autentisk menneskelighed!
Ihvertfald ikke i vores hoveder. Vi
drømmer nemlig om en overmenneskelig
eksistens og handlingsevne, men opfører
os ofte sølle i vores overvurderede
strategiske adfærd – vi
er selvhævdende og umenneskelige
overfor hinanden, fordi vi trods alt
er de fejlbarlige dyr som vi har været
i millioner af år.
Hvis ikke der rigtigt findes sammenhængskraftige
samfund, entydig civilisation, demokratiudvikling
eller et sprudlende nyttigt civilsamfund,
hvilke bærende forestillinger
er det så vi opererer efter kulturelt?
Og hvorfor bruger vi konsekvent religion
og humanvidenskab som våben i
en kamp imod hinanden - for at hævde
os strategisk på markedet, kultur
mod kultur, eller når vi skal
torturere hinanden i fangelejre, men
aldrig til at standse alverdens voldsspiraler
og onde cirkler? Har vi virkelig altid
brug for konstant at fremmane ’onde
fjender’ for at fremstå
gode selv? Er det vores mest betydningsfulde
kulturelle ’genopdagelse’.
Kun afmagt
I såfald er det er sandeligt et
afmagtssamfund der vil noget.
Kig på mennesker. Hvorfor er alle
så besatte af kontrol, hvis ikke
det er fordi alle i virkeligheden er
afmægtige som næsten aldrig
før. Og hvor fri en verden er
det egentligt? Og er vi virkeligt lykkelige,
når vi siger at vi er det? Eller
er det bare en strategi ligesom alt
andet? Lever vi ikke i et solidt socialt
tyranni med opbyggelige selvbedrag?
Det er jo mageløst som næsten
alle menneskelige handlinger kan forklares
som enten negative eller positive selvopyldende
profetier og det er nok værd at
tænke over, i omgangen med egne
mål og medmennesker. Men min mistanke
er, at vi har tvunget os selv til at
tro på at lykken findes i forbrug
og marked – fordi alt idag kun
er.. forbrug og marked. Som styres at
dybt komplicerede mekanismer. Derfor
er vi også afmægtige.
Jeg synes både mennesker og stater
mangler fornemmelse for hinandens grænser.
Vi har ingen problemer med at lave regler
der diskriminerer vildt i markedsrationalitetens
navn. Man må konkludere at statsvold
og afmagtsvold på individplan
siver selvforstærkende rundt i
systemet. Folk mangler en naturlig ro
og identitet, et helhedssyn for pokker
- og vi presser hinanden og os selv
konstant. Der er ikke altid tid nok
til de ambitiøse menneskelige
relationer vi gerne vil have. Kort sagt:
afmægtighed og mistanken om utilstrækkelighed
er nærmest en norm. Jeg forstår
ikke hvordan folk kan føle sig
’lykkelige’. Der foregår
intet stort og virkeligt løfterigt
i denne verden (Nietszhe’s store
lykkebegreb) og der er ingen grund til
at stille sig tilfreds med noget (Pascal’s
lille lykkebegreb).
Lykken
Forskning viser, at hvis en person føler
sig lykkelig skyldes det for 50% vedkommnde
de arvelige anlæg. Derudover har
man næsten ikke brug for andet
end højst 150.000 kr i årlig
indkomst samt det vigtigste naturligvis:
at have magten i sit liv - mulighed
for at handle frit i forhold til sine
værdier. Det er enkelt.
Men er verden så i overenstemmelse
med vores viden om lykke?
Verden oversvømmes af billige
penge til spekulation og overforbrug
og magten flytter bort fra vores demokratiske
og institutionelle strukturer og ind
i ’usynlige’ erhvervs- videns-
og interessenetværk. Jeg ved ikke
om folk kan genvinde sin følelse
af magt ved hjælp af forbrug,
men det er forståeligt at man
kan finde mening i at arbejde. På
arbejdet er der magt i form af kontrol
og effektivitet. Men hvor effektive
er vi egentlige? En typisk vidensarbejder
bruger 90% af sin tid på overhovedet
at filtrere viden (www.theflowmarket.com),
mens kroppen skriger på simpel
varieret bevægelse og motion!
Er det kreativt? Innovativt? Sundt?
Rend mig.
Motion – ja det får nordpolens
isbjørneunger tilgengæld.
Prisen for vores overforbrug er tilsyneladende
at isen her smelter i en hast, så
disse små kræ er begyndt
at drukne i forsøget på
at springe mellem de stadig færrer
isflager, og der er intet vi kan gøre
ved det. Man kunne naturligvis nævne
et utal af lignende og endu mere pinlige
tilstande og begivenheder i naturens
orden, men det virkeligt pinlige ved
vores tid, er vel, at verdens ledere
istedet er meget optaget af erstatnings-handlingen
for al social ansvarlighed: krig! Krigen
for omdannelse af Irak til et nyt Iran
har ifølge nogle eksperter kostet
2 billioner dollars / 120.000 milliarder
kr (J. Stiglitz+L. Bilmes 2006) et beløb
for hvilket USA kunne have udryddet
verdens fattigdom eller selv levet med
et socialt sikkerhedsnet for hele befolkningen
i 150 år!
Kan vi tilgive hinanden hvis voldsspiraler,
forurening eller rovdrift på naturen
ødelægger vores eksistensgrundlag
bare delvist? Der burde ha’ ringet
en alarmklokke da man i den danske regering
ansatte en mand til at udregne cost/benefit
på miljø-indsats. For når
der ikke mere er råd til at gøre
alt det rigtige, men kun noget af det.
Er det så nok?
Globalisering?
Ja, hvad med globaliseringen –
kan vi tilgive hinanden hvis dette eksperiment
går galt? Velmenende mennesker
har opfundet verdenshistoriens endelige
markedsudvidelse. Idéen er: ”One
world - One market – One culture”
hvor alle kan producere og handle alt
med alle hvor- og hvornårsomhelst.
En samhandel som i teorien kan skabe
frihed, fredelig sameksistens og økonomisk
fremgang for alle på kloden. Og
det er jo revolutionerende godt nyt.
For at kunne handle alt med alle på
lige vilkår, må alle produkter,
producenter og forbrugere naturligvis
være forholdsvis ens og alle involverede
iøvrigt deltage i stort set den
samme grødkultur verden over
af frit marked, over-rationaliseret
livsførsel og produktion af de
samme ligegyldigheder samt naturligvis
være indstillet på den nye
store tomme religion: demokrati (som
ingen alligevel udfolder når man
ser nærmere efter, og alle tror
kan eksporteres med vold og magt af
hensyn til globaliseringen – ja
faktsik er det jo en af globaliseringens
største eksportvarer! –
bare ikke til Kina!).
Demokrati har dog det formildende ved
sig, at ingen demokratiske lande nogensinde
er gået i krig mod hinanden. Den
globale enhedskultur kan man også
mene meget forskelligt om. Jeg frygter
det hele kan blive lidt trivielt. Der
er en tragisk konflikt imellem individualisering
og identitetstrang og så den afsindige
tilpasning og konformitet som markedet
på den anden side kræver
af os. Og selv om vi fremover kunne
ønske os en dejlig ’broget
verden’ med en mangfoldighed af
mennesker og varer og en masse ’magt
til individet’, så får
vi måske nøjagtigt det
modsatte. Mindre vareudbud – tilgengæld
mere tilgængeligt! Mindre kulturel
mangfoldighed - tilgengæld jævnt
spredt ud Og mindre magt til individet
– tilgengæld helt demokratisk
udbredt!. Hvorfor dén plan ikke
har været til afstemning nogensteder
ved jeg ikke. Der må vel være
sket en fejl!
Også i Danmark..
Hér må der vel være
sket dén fejl, at befolkningen
- istedet for at indføre et nyt
demokrati i respekt for den flerkulturelle
udvikling - i stedet i velment bekymring
over befolknings-antalmæssige
fremskrivninger af kulturelt rodløse
eller utilpassede individer samt de
samfundsmæssige konsekvenser af
disses livsførsel - har trykket
på den største "stop-knap"
de kunne få øje på...og
valgt nogle politikere der påstår
at levere tryghed i en foranderlig verden.
Ja det er politikere som ikke bare har
standset udviklingen og alle realistiske
drømme derom, men faktisk kun
drømmer om en tilbagevenden til
tidligere tidsepoker, hvor verdens bekymrende
miljømæssige, sundhedsmæssige,
energiforsyningsmæssige, økonomisk-strukturelle,
sociale og kulturelle kriser slet ikke
skulle adresseres, og hvor landes tilstand
lå godt i hænderne på
religiøse undertrykkere, homogene,
selvudråbte stammesamfund samt
internationale handelsmænd (ikke
at forveksle med udbyttere!). Ja, man
mener endda igen idag som tidligere,
at det er sundt at missionere aggressivt
(Svend O. Gade), at at blande religion
ind i både politik, videnskab,
folekskole m.m. (B Haarder) og at et
religiøst eller følelsesmæssigt
argument er ligeså godt som et
rationelt argument i enhver politisk
debat og hvad ved jeg af ævl!
Jeg kan ikke se andet perspektiv i alt
dette end krig – af dén
simple grund, at man ikke anerkender
en virkelighed hvor mennesker har ret
til at være præcis dén
man er – om man så tror
på Gud, Allah, Odin, Julemanden,
ingenting eller sig selv. Og iøvrigt
nok skal blive et bedre menneske på
sin egen stille facon hvis der er brug
for det! Og at alle har ret til at tilhøre
og blive respekteret af et ’samfund’.
Men nogen har simpelthen misforstået
hvad begrebet "vores samfund fra
Gedser til Skagen, fra Blåvandshuk
til Dueodde" (B. Mikkelsen) er
for en størrelse. Jeg er ikke
en del af denne såkaldte kulturministers
latterlige enhedssamfund. Hvem fanden
er det? Er denne mands dumhed tilgivelig?
Det synes som om regeringen i dette
land meget længe har været
igang med at overskride et stort mindretals
grænser for politisk-menneskelig
anstændighed i den forudsigelige
anstrengelse for at bevare en stadig
mindre betydningsfuld magt, optimere
velstanden for middelklassen og andre
udvalgte på bekostning af samfundets
svage, samt kulturelt set skrue hele
samfundet tilbage til før 1969!
Er denne fordelingspolitiske og kulturelle
hævn helt tilgivelig?? Er den
helt uden tendens mod en voldsspiral?
Og listen over kontraproduktive, inhumane
og kultur-chauvinistiske tiltag er jo
alenlang og derudover synes det ikke
som om dette samfund vil noget som helst
andet end bevidstløs forbrugerisme
og tom symbolpolitik baseret på
spekulationen i frygt. Vi skal ikke
tro vi er andet end syndere, uden ret
til at give hinanden medmenneskelige
rettigheder af nogen art. Ånden
i Søren Krarups tale er så
kastrerende og gammelmands-psykopatagtig
at jeg får kvalme på stedet.
Hvorfor kan dette stivnede menneske
ikke se undertrykkelsen i sit eget forløjede
budskab når han kan se den i andres?
Hvordan kan nogen tilgive sig selv,
at have givet denne galning en magtbase
til at genindføre menneskelig
ufrihed på næsten alle principielle
åndelige og konkrete planer?
Alt sammen, synes jeg, er "Afmagt
gjort til ideologi". Trist.
Kan vi tilgive hinanden, at vi sad
på vores hænder og voksende
murstensformuer mens virksomheder og
patenter blev solgt ud, frie anderledes
og dynamiske samarbejds- og uddannelses-former
slagtet, iværksættere og
forskere tørret af med tomme
ord, velfærdsstaten defacto afmonteret
i kommunerne, flytningefamilier splittet,
og alle holdt som gidsler i et iskoldt
magtspil om ingenting, fordi der er
rungende ingenting i hovedet på
vores ledere? Dette samfund er helt
enkelt ved at kollapse, ikke mere i
misforsået godhed som i 90’erne,
men i misforstået selvgodhed,
- i mangel på helhedstænkning,
simpel menneskelig omtanke og respekt
for menneskers forskellighed.
Grundlæggende opbyggelige begreber
som tolerance og humanisme, er blevet
systematisk forvansket og dæmoniseret.
Idag er de synonyme med nihilisme, naivitet,
menneskelig selvovervurdering eller
totalitarisme. Det er ganske enkelt
en skandale.
Hvad kan man konkludere? Socialdemokrater
og kulturradikale gjorde os alle lige.
Fogh og DF vil gøre os alle ens?
Fuck, det er sygt.
MEN JEG KAN TILGIVE NÆSTEN DET
HELE.
Bare det ikke bliver sådan i fremtiden!
Hvis vi gerne vil leve fredeligt sammen
i denne brogede og stadig 'mindre verden'
må man bekæmpe frygt, utryghed,
had og volds- og terrorspiraler –
og kæmpe for en ny og meningsfuld
dialog samt en global eksistensiel solidaritet
mennesker imellem, med udgangspunkt
i og langt større respekt for
dén virkelighed som vi oplever
- hver især, samt dén flod af viden
vi har om mennesket.
Og den dialog er jeg glad for at du
inspirerer til Karsten.
Og jeg synes også at dine kampagneidéer
er gode.
Held og lykke.
Torben
Af Torben Bahn
Larsen (17.1.2006 kl. 6:55)
|