Den korteste vej mellem to mennesker
er smilet… Smilet signalerer forståelse
og åbenhed. Hvad skulle vi gøre
uden smilet?
Forestil dig to fjender som smiler og
giver hinanden hånden. De har
tilgivet hinanden…Stort øjeblik!
Jeg tror satire kan være det
første skridt til tilgivelse.
Den kan være med til at gøre
det ubærlige ”bærbart”.
Hvis man ler af nogen er det sværere,
at hade dem så meget.
Latter er utrolig sundt, men latteren
kan også være ondskabsfuld,
således selvfølgelig også
satire. Jeg må tilstå, at
jeg godt kan lide den lidt morbide satire.
Jeg elsker jo at lave satiriske billed-collager,
som Grevil på Foghs lange næse.
Jeg bliver mere og mere sikker på
at satiren for mig har en forsonende
funktion (Eller er jeg bare ude på
at legitimere min ondskabsfuldhed?)
Ét billede siger mere end tusind
ord! Billedet med Grevil på Foghs
lange næse har været bragt
i mindst tre dagblade, som kommentarer
til fængselsdommen over den mand,
der afslørede at grundlaget for
Irakkrigen - trusselsbilledet - var
løgnagtigt. Jeg har støttet
den svage part i en konflikt mere end
alverdens læserbreve kunne have
gjort.
Personligt forholder jeg mig ret satirisk
til verden, og jeg mener det har medvirket
til, at jeg faktisk ikke lige kan komme
i tanker om, at jeg har noget had til
nogen eller noget.
Når vi ser på stand up genren,
så er det meget hån-latteren,
man kører på. Det behøver
ikke være sådan. Hvis jeg
skulle lave stand up, ville jeg sætte
mig som mål at gøre det
med empatisk rummelighed. - Til inspiration
kan jeg oplyse, at jeg igennem en lang
periode gik og lavede en øvelse,
jeg kalder ”empati med Hitler”.
Jeg
anmelder mig selv for landsforræderi
Noget af det mest ubærlige, jeg
har oplevet rent politisk, var da Danmark
absolut skulle deltage i en krig i Irak
imod FN’s sikkerhedsråd,
imod international lov og imod enhver
sund fornuft. (Fejltagelsen vil måske
først gå op for de fleste
hvis/når bomberne springer i København.
- Risikoen for terror er blevet 100
gange større siden Irak-krigen,
siger én af verdens førende
anti-terror eksperter i Jyllandsposten
28.8.05)
Jeg skammede mig i den grad over regeringens
handlemåde. Ud over det hjerteløse
og hjerneløse i foretagendet
følte jeg også, at de gjorde
nationen til grin ved at sende en ubåd
til en ørkenkrig…. Det
kommer til at indgå i historien
på linje med slaget på Reden
og Dybbøl Banke! Jeg fik det
lidt bedre efter, at jeg havde ringet
til politimesteren i Køge og
anmeldt en alvorlig sag om landsforræderi….(Forkortet
gengivelse)
- Hvem er det så du anmelder?
- Det er mig selv, og det går
ud på at jeg opfordrer de væbnede
styrker til mytteri…. Jeg opfordrer
søfolkene på ubåden
Sælen til at gøre mytteri,
og vende skuden og sejle hjem igen…
- - Her indtraf der en lille pause,
hvor jeg ligesom kunne høre politimesteren
lige skulle lægge ansigtet i de
rigtige folder.
- Er du selv medlem af de væbnede
styrker?
- Nej jeg er ganske almindelig civilist.
- - Politimesteren rømmede sig
et par gange, og fandt nogle paragraffer
frem fra straffeloven og konkluderede
til sidst, at hvis jeg ikke selv var
medlem af de væbnede styrker,
mente han ikke der var en sag. Han virkede
helt lettet...
Jeg gik over til min gode nabo og beklagede
mig over sædernes forfald, at
nu kunne enhver civilist åbenbart
udøve landsforræderi uden
at blive straffet.
Naboen mente, at jeg burde klage til
justitsministeren – Det har jeg
dog ikke gjort, men måske går
jeg til ombudsmanden....
Grønlandsk
konfliktløsning, sangkamp
For nylig genfandt jeg et lille skrift,
Bent Jensen ”Eskimoisk Festlighed”
– Et essay om menneskelig overlevelsesteknik.
Et 120 siders værk om eskimoernes
festtraditioner. For mig var det allermest
interessante at læse om grønlændernes
tradition for sangkamp. (Tuqaq-teatret
har også arbejdet med dette) .
Eskimoisk opdragelse bruger meget latterliggørelse
som middel i opdragelsen. Hvis folk
er nærige eller stjæler,
bliver de gjort til grin. Læg
mærke til, at mål og middel
hænger nøje sammen! De
kan kun overleve ved at have et muntert
sind. Hverken bopladsfællerne
eller åndeverdenen vil ikke vide
af nogen der er sure. Latterliggørelsen
er utrolig effektiv, fordi det værste
en eskimo ved, er at blive gjort til
grin – og samtidig efterlader
selve ”opdragelsesakten”
samfundet med et smil i øjet.
Man lever tæt sammen og skal også
omgås bagefter. Det er jo konfliktløsningens
alfa og omega: Vi skal helst kunne omgås
bagefter.
1Det samme gør sig gældende
med sangkampen. To mænd har en
tvist, og den ene udfordrer den anden
til sangkamp. De danser og synger nidviser
om hinanden. Og publikums største
applaus og hjerteligste latter afgør
hvem der vinder.
”thi en Mand maae være saae
anseelig, som han være vil, saa
gaar han derfor ikke Ram forbi, ifald
han tager sig noget for, som er skammeligt
og uanstændigt, men maae taale,
endog af den ringeste Modstandere, at
Sandheden bliver offentligt lagt for
Dagen og hans Udyder eller Unoder bliver
ved Hoppen, Trommen og Sang gjorte bekiendte
for en heel forsamling. For et Menneske,
som har nogen Følelse af Ære,
er dette visselig den føleligste
straf, som kan optænkes. Og iblandt
et frit Folk noget nær det fornuftigste.”
( B.J. citerer her missionær Glahns
dagbøger. Side 100)
Den grønlandske sangkamp minder
lidt om når de unge ”battler”,
de rapper om hinanden og sviner hinanden
til, og morer sig... Her er en rigtig
god mulighed for at bruge de unges eget
udtryk i konfliktløsningsøjemed.
Jeg kommer også i tanker om at
jeg engang for over 20 år siden
har været med til en børneleg,
hvor to grupper stiller sig over for
hinanden. Man holder hinanden under
armene og løber skiftevis frem
mod de andre og ”synger hinanden
på”. (Det var noget klovnen
Toni Trifolikum satte i gang)
Jeg vil ud fra den grønlandske
inspiration stille det idealmål
op for satiren, at den skal have en
pædagogiske latterliggørelse
som middel og en hjertelig latter og
en forsoning som endemål.
Man må kunne stille det krav til
satiren, at den dybest set er empatisk
overfor den/dem, det går ud over.
Vi kan bruge humoren og satiren positiv
pædagogisk og opdragende overfor
politikere og magtmennesker, pillede
falske glorier af dem. Afsløre
deres løgne Èt billede
kan sige mere end tusind ord!
Der ligger ganske uanede muligheder
i at bruge humor og satire i ”empowerment”
af den svage part i en konflikt, så
vidt jeg kan se. Hvad hedder det på
dansk? ”Kraftgivning”? ”Kraftindsprøjtning”?
”Humør-kraftindsprøjtning”?
Husk
vreden!
Det er da også en god grund at
bruge satiren til at udtrykke vrede!
Som Jette Johansen slog fast i et indlæg
i dialogboksen: Lad os blive vrede.
Vreden først – siden hen
kommer forsoningen. Rosenberg siger
også: Vær glad for din ulv!
Vedrørende vrede vil jeg gerne
citere fra ”Den Vingede Farao”,
af Joan Grant s. 24: Den gamle vismand
siger til sin elev: ”Husk det
nu, Sekita: vrede som lystrer din vilje
er en svøbe i din hånd;
men ustyrlig vrede er er en svøbe,
svunget over din egen ryg”.
Min kiropraktor har fortalt mig at,
Ole Nydal, ”den hvide lama”
(tidligere bokser) har sagt at den nemmeste
modstander at slå, er ham der
er vred. Personligt har jeg øvet
mig meget i at ’være fred
på en glad måde’ -
altså at råbe op om min
vrede samtidig med at jeg griner af
det, jeg er vred over. Så får
man da afreageret. For mig er det også
noget af essensen i den gode satire.
Kærlig hilsen Karsten
Fra Nord til Syd gør
man grin med dem der ikke opfører
sig ordentligt!
Buskmændenes
ven
Ud & Se bringer en række interviews
med kendte danskere, der fortæller
om at ramme bunde og kysse himlen. Jens
Bjerre, 85 år, er opdagelsesrejsende.
Han har været sammen med Afrikas
buskmænd i deres allermest lykkelige
stunder – og deres værste.
Når solen begynder at går
ned, og skyggerne blev lange, samledes
buskmændene om bålet. Røgen
steg op fra et par bål og lagde
sig som en paraply hen over bopladsen.
Børnene flokkedes i en kreds
omkring den gamle historiefortæller
Kau, og han begyndte at fortælle.
Det var det bedste.
Jeg sad og sugede det til mig. Det
var omkring maj 1957 langt inde i Kalahariørkenen,
i det der i dag hedder Botswana. Jeg
boede hos buskmændene i otte måneder
i alt.
Kau fortalte jagthistorier og mytehistorier
om væsener, der var halvt menneske
og halv dyr. Jeg kunne ikke forstå,
hvad buskmændene sagde, for deres
sprog består mest af kliklyde
med tungen. Men jeg havde en tolk med,
der hed Natamu, og han oversatte historierne
for mig i store træk.
Børnene sad nærmest med
åben mund og lyttede helt betaget
til den gamle historiefortæller.
Der var altid en pointe i historien,
hvor ham, der ikke havde opført
sig ordentligt blev gjort til grin.
Så lo børnene højlydt.
Historiens morale var en måde
at opdrage børnene på.
Hele den fredelige stemning med småpludren
og røgen, der kom op fra bopladsen
– det var, som om det var et lille
stykke af Paradis. Det, jeg sad og så
på, var menneskeligt samvær
i den smukkeste form. Hvor børnene
var harmoniske, og de gamle sad med
glade smil og så på børnene.
Buskmændene udstrålede
kærlighed, og for dem var sammenhold
det vigtigste.
Kilde: Ud & Se – marts 2006.
Interview med Jens Bjerre
Om Jens Bjerre.:
Født i Maribo. Udannet journalist,
tidligere politisk redaktør ved
Aftenbladet. Har været opdagelsesrejsende
siden 1947, hvor han blandt andet har
boet hos buskmænd i Kalahari,
kannibaler i Ny Guinea og aboriginere
i Australien. Har skrevet fem bøger
og lavet adskillige dokumentarfilm og
fotoudstillinger fra sine rejser.
I marts 2000 fandt jeg ud af, at jeg
er på helt samme hold som Uffe
Ellemann-Jensen, nemlig på bukkeholdet.
Eftersom han ikke tog telefonen, da
jeg ringede, tillader jeg mig at bringe
hans gode betragtninger om humor helt
uden at spørge….
KM
Af Uffe Ellemann-Jensen, tidligere udenrigsminister
(V)
Grænser for ytringsfrihed
Er jeg et får eller en buk? Jeg
har altid opfattet mig selv som en buk,
men nu kom jeg pludselig i tvivl. Indtil
min bibelstærke hustru oplyste
mig om. At fårene er ”de
gode” og frelste, men bukkene
er de slemme. Så var jeg rolig
igen, for når fårene i den
aktuelle sammenhæng skal skilles
fra bukkene, er der ingen tvivl om,
at jeg er en buk. Og det har jeg det
fint med – selv om jeg har vanskeligt
ved at se visdommen i den slags binære
udskillelsesløb.
Hvis nu det virkelig handler om ytringsfrihed,
så sætter det jo fingeren
på et ømt punkt: Hvis ytringsfriheden
ikke rækker til, at man kan sætte
spørgsmålstegn ved den
måde hvorpå ytringsfriheden
anvendes, så er den ikke meget
værd.
Derfor er det vigtigt at fastholde,
at sagen om Muhammed-karikaturerne ikke
handler om Jyllands-Postens ytringsfrihed.
Det er en fordrejning opfundet af avisen
selv, da den følte sig i en klemme.
Der er jo ikke den politiker, som ikke
udsteder det mantra, at Jyllands-Posten
handlede inden for rammerne af ytringsfriheden
– hvorved lovgiverne jo blander
sig i den dømmende funktion.
For selv om der formentlig ikke er sket
overtrædelse af de love, der lægger
grænser for ytringsfriheden, så
er det alene en domstol, der kan fastslå
dette.
Men nu handler det ikke om jura, men
om moralsk ståsted. Spørgsmålet
er alene, hvor man skal trække
grænserne for anvendelse af ytringsfriheden.
Her har Jyllands-Posten klart demonstreret,
at der findes grænser. Det skete
for eksempel, da ledelsen afviste at
bringe karikaturer af Holocaust. Det
var efter min mening en helt korrekt
beslutning. Men den viste, at der altså
er grænser – og diskussionen
burde derfor bringes tilbage til at
handle om, hvorvidt disse grænser
blev overtrådt med offentliggørelsen
af Muhammed-karikaturerne.
Læg mærke til, at jeg taler
om Muhammed-karikaturerne – og
ikke Muhammed-tegningerne.
For deri ligger der nemlig den forskel,
der har skabt problemerne. Der er forskel
på en karikatur og en tegning.
Og hensigten med netop at bringe karikaturerne
blev jo formuleret af bladets kulturredaktør
med de ord, som avisen lige siden har
forsøgt at bortradere: Muslimer
her i landet må ligesom andre
”være rede til at finde
sig i hån, spot og latterliggørelse”.
Her hoppede kæden af. For der
er vist efterhånden en udbredt
forståelse for, at ytringsfriheden
ikke skal anvendes til at genere andre
menneskers religiøse følelser
– medmindre det er i en værdig
sags tjeneste. Med fare for at blive
betegnet som smagsdommer – en
nyttig funktion, som hvert enkelt menneske
forhåbentlig påtager sig
som en nødvendighed for civiliseret
samvær med andre – vil jeg
fastholde, at karikaturerne gik over
den streg, der lægges af ordentlig
opførsel og god smag.
Var det så ikke bare et udtryk
for god dansk humor?
Lad os søge vejledning hos en
af de største kendere og bruger
af dansk humor, Victor Borge:
”Smilet er den korteste afstand
mellem to mennesker”, sagde han.
Han var sig bevidst, at humoren er et
af de stærkeste våben, man
har i menneskenes krig mod hinanden:
”At latterliggøre kan være
dræbende”, sagde han. Humoren
kan ikke kun danne en bro mellem mennesker,
den kan også være en barriere.
Kernen er, at humor skal forsone –
ikke såre. Derfor er der grænser
for, hvordan man anvender humor. Og
disse grænser er forskellige hos
kristne og hos muslimer. Men grænser
er der. Begge steder.
Den centrale misforståelse i
debatten om profettegningerne er sammenkædningen
mellem de tegninger, en forfatter hævede,
det var vanskelige at skaffe til en
bog om Profeten – og så
de karikaturer, Jyllands-Posten fik
fremstillet og trykte.
Det første er jo ikke kontroversielt.
Men det er det andet. For nu var der
tale om religiøse følelser.
Da blev humoren anvendt til at såre,
ikke til at forsone.
Det væsentlige i denne sag er
ikke, om en avis har ret til at dumme
sig – for det har den formentlig…
Det væsentlige er, hvordan man
kan bygge bro mellem mennesker, der
tilhører forskellige religioner.
Og hvis vi ikke kan diskutere det spørgsmål
i fordragelighed, så risikerer
vi at begå vold på ytringsfriheden.
Kilde: Berlingske Debatsektion d. 2.
marts 2006.
PS.
Hvis du, kære læser, gerne
vil vide mere om humor og satire i den
arabiske verden, vil jeg anbefale de
vidunderlige historier om Hodsja Nasreddin.
Den islamiske verdens svar på
Till Eulenspiegel. Min yndlings Hodsja
bog er Leonid Solovjof: Skælmen
fra Bukhara. Se mere på www.gavtyvehistorier.dk
KM
|